Op 29 mei 1962 gaf de brugmaatschappij NV Provinciale Zeeuwse Brug Maatschappij opdracht voor het ontwerpen en bouwen van de brug. De opdracht ging naar de Combinatie Brug Oosterschelde, afgekort CBO. De Nederlandse aannemers Van Hattum en Blankevoort en Ballast Maatschappij. Het ontwerp van de verkeersbrug bestond uit een brug van 5310 meter opgedeeld in 52 overspanningen van 95 meter en een beweegbaar gedeelte van 40 meter. De verkeersbrug is tussen 1963 - 1965 gebouwd. De plaatbrug kent een hoge verkeersintensiteit. De tol die betaald wordt voor de Zeelandbrug is door de provincie Zeeland gebruikt om het geleende geld voor de bouw terug te betalen. Nu wordt de tol gebruikt voor het betalen voor het onderhoud aan de oeververbinding. De Zeelandbrug heeft twee rijstroken en een fietspad. Er is op de brug geen vluchtstrook of uitwijkmogelijkheid bij pech. De Zeelandbrug is onderdeel van het Beschermingsprogramma Wederopbouw 1959 - 1965 en tot Rijksmonument uitgeroepen. De brug valt niet onder de deltawerken. Foto John Gundlach