Station Almere Centrum is gebouwd in 1987, naar een ontwerp van NS-architect Peter Kilsdonk. De kapconstructie van 152 bij 42 meter met stalen hightech ruimtevakwerkconstructie is kenmerkend voor het stationsgebouw. De komst van de Floriade Almere 2022 versnelt de verbouwing van het station naar een OV-knooppunt voor de regio. Opdrachtgevers voor de opknapbeurt voor de Floriade zijn ProRail, NS, de gemeente Almere en de provincie Flevoland.
Het ontwerp voor Project Station Almere Centrum is gemaakt door StudioSK. Het architectonische ontwerp is van projectarchitecten Edwin Megens en Ferry Barnhoorn.
De ingrepen moet leiden tot meer veiligheid op het treinstation en de omgeving groener maken. Na de modernisering is het station meer open naar de kant van de stad waar het Stationsplein en het Mandelaplein verbonden worden. De hal wordt gerenoveerd, de liften worden vervangen en het busstation krijgt een opfrisbeurt. De perrons worden aangepakt en als uitbreiding komen er twee nieuwe bewaakte fietsenstallingen. Ook krijgt het station een busverbinding. Prorail heeft het werk uitbesteed aan hoofdaannemer Hegeman Bouw & Infra B.V. De openbare ruimte rondom het station wordt duurzaam en groen heringericht naar een ontwerp van Buro Sant & Co.
De Stationoffices aan de zijkanten van de stationsingang, worden door vastgoedontwikkelaar Kroonenberg Groep getransformeerd van leegstaande kantoorgebouwen naar woningbouw. Ze zijn in 2020 aan de binnenkant helemaal gesloopt. In de herontwikkelingsplan van architectenbureau Paul de Ruiter Architects, komen er twee extra etages op de bestaande bouw. De bestaande doorgangen gaan dicht en er komt een bredere passage. De winkels in de plint krijgen nieuwe puien en luifels. Oplevering 2022. Foto: John Gundlach