De aansluiting werd in 1958 opengesteld voor het verkeer. In de jaren negentig werd de infrastructuur aangepast naar een gespiegeld halfklaverblad. In 1998 werd de parallelstructuur verlengd. De Noordelijke Randweg N14 gaat hier over de snelweg A4. De Sijtwendetunnel is een serie tunnels in de N14. De meest oostelijke tunnel is 1200 meter en kruist via een aquaduct de Vliet. Parallel aan de tunnel is een tramtunnel gerealiseerd, inclusief ondergrondse halte. Er zijn drie achter elkaar gelegen autotunnels met elk twee tunnelbuizen. Ze maken deel uit van Noordelijke Randweg Haagse Regio (NORAH). Ze vormen onderdeel van het bouwproject Sijwende dat ook een grootschalige gebiedsontwikkeling omvatte. De tunnel is 305 meter met een gesloten deel van 205 meter met 2x2 rijstroken. De tunnel is sinds 2003 in gebruik en is in beheer van Rijkswaterstaat. Een gedeelte van de N14 is aangelegd in combinatie met een tunnel voor openbaar vervoer en woningbouw pal naast de overdekte gedeeltes van de randweg. Foto John Gundlach.