De fabriek is een hoogoven waarin cokes wordt geproduceerd uit steenkool en gebruikt te worden als brandstof in het staalproductieproces. De fabriek is 50 jaar geleden gebouwd door de Koninklijke Hoogovens. In de jaren zeventig was er minder ervaring in het bouwen van grote ovens. De kooksfabriek werd voor de duur van 30 jaar gebouwd. De temperatuursveranderingen zetten de fabriek uit en of laat deze krimpen. Door die grote wisselingen in temperatuur ontstaan scheuren en dat geeft weer gaslekken. De hoeveelheid vervuiling die wordt gegenereerd door Kooksfabriek 2 hangt af van factoren als de leeftijd en het type van de installatie, de onderhoudspraktijken en de emissiebeheersystemen die worden gebruikt. Nu draait de fabriek, door kapotte kamers, op zestig procent van de capaciteit. Het blijkt dat het de meest vervuilende fabriek op het fabrieksterrein is. Onderzoek toont aan dat het skelet van de Kooksfabriek 2 in 1972 verkeerd is gebouwd en de fabrieksuitstoot kankerverwekkend is. De constructiefout verhinderde dat het skelet de ovens bij elkaar hield. Ondanks dat is de fabriek niet gesloten en wil TATA Steel de staalfabriek tot 2030 in productie laten. Dan moet de eerste waterstoffabriek af zijn en kan de Kooksfabriek 2 sluiten.
TATA Steel zet zich in voor het verminderen van de milieu-impact door activiteiten te initiëren om de emissies te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. TATA heeft geïnvesteerd in geavanceerde technologie om de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen en heeft zich gecommitteerd aan het verminderen van de CO2-uitstoot in lijn met de doelstellingen van het laatste Kimaatakkoord. Voor het terugdringen van geuremissies zijn bij Kooksfabriek 2, operationele aanpassingen gedaan. De gasreinigingsinstallatie zuigt de vrijgekomen gassen af. De emissies uit de fabriek die PAK’s bevatten worden zoveel mogelijk door mechanische afdichting gereduceerd en visueel in de gaten gehouden. De revisie van de kookskamers en een individuele ovendrukbeheersing per kamer verlagen de emissie. Het aanpassen van het stooksysteem en de gasreiniging en de aanpassingen bij de batterijen dragen bij aan het verminderen van geurbelasting voor de omgeving. Foto John Gundlach.