Centraal station Rotterdam
Het Centraal Station van architect van Ravensteijn uit 1954 had z'n langste tijd gehad. Het was door nieuwe vervoersvormen, zoals de TGV en Randstadrail, niet meer geschikt. Op het Weena was een betere balans nodig tussen de verkeersfunctie en de betekenis voor voetgangers. Opdrachtgevers Railconsult en de Gemeente Rotterdam gaven de opdracht aan Team CS bestaande uit Benthem Crouwel Architecten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8 Urban Design & Landscape Architecture. Een van de fundamentele uitdagingen van Rotterdam Centraal station was het verschil in de stedelijke karakter van de noord- en zuidzijde van het station. De grote entree aan de stadszijde is duidelijk de toegangspoort tot het hoge stadscentrum. Hier ontleent het station zijn nieuwe internationale, grootstedelijke identiteit aan de hal van glas en hout. Het project één van de groot stedelijke sleutelprojecten waarvan de bouw 9 jaar duurde en 633 miljoen euro heeft gekost en in 2014 gerealiseerd door Hoofdaannemer BTRC, een bouwcombinatie van TBI. Foto John Gundlach