De Oosterscheldekering in Zeeland wordt gemoderniseerd en krijgt groot onderhoud door geconditioneerd stralen en conserveren van de 32 stuks schuiven.
Bij dreigend hoogwater is de Oosterscheldekering uit 1986 een belangrijke stormvloedkering. De constructie weerstaat een hoogwatersituatie en gaat gemiddeld 1 keer per jaar dicht. De weg N57 loopt over de kering en verbindt Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Om de stormvloedkering goed te laten werken, is regelmatig onderhoud nodig. Zo worden de 32 schuiven in de waterkering geconditioneerd en gestraald met behulp van twee hulpconstructies. ProTectS Engineering zorgt voor het Technische Management van het onderhoud aan de stormvloedkering, wat ook het moderniseren van de 124 stuks bewegingswerken van de schuiven omvat. Hiervoor wordt een proefstuk reling bij 1 pijler geplaatst. De hoogwerkers voorzien van een speciale manbak, maken het mogelijk om ongeacht de weersomstandigheden te werken. De bedrijven Van der Ende en GSB werken aan het onderhoud van de Oosterscheldekering dat nog tot 2022 doorloopt. Foto John Gundlach