
Suurhoffbrug verkeersbrug A15 tuigspoorbrug Havenspoorlijn Rotterdam Rotterdam
De brug over het Hartekanaal bij de Maasvlakte, is een combinatie van een stalen liggerbrug en een niet meer in gebruik zijnde basculebrug. De spoorbrug heeft een aanbrug, een basculebrug met brugkelder en een tuibrug. Ontworpen door Gemeentewerken Rotterdam afdeling Staaalbouw. Deze oeververbinding is de laatste brug van de A15 voordat men de Maasvlakte bereikt. De basculebrug opende in 1972 voor het verkeer, en had 2x2 rijstroken. In 1982 is de brug verhoogd voor een grotere doorvaarthoogte voor de scheepvaart. Op 31 oktober 2015 is de N15, A15 geworden en daardoor werd de Suurhoffbrug onderdeel van de autosnelweg. De overspanning is sinds 1 januari 2017 een vaste liggerbrug, omdat het beweegbare deel van de basculebrug buiten werking is gesteld. De brug is genoemd naar de minister van Verkeer en Waterstaat Ko Suurhoff die een belangrijk deel heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de havens van Rotterdam. Foto John Gundlach.
